Portal_background_image

برگزاري كارگروه طرح جامع كاهش آلودگي هواي شهر اراك به رياست استاندار مركزي

اولین جلسه کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای شهر اراک در سال جدید به ریاست سید علی آقازاده استاندار مرکزی و با حضور مهدی زندیه وکیلی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، بختیاری فرماندار شهرستان اراک، مدیران کل دفتر فنی استانداری و حفاطت محیط زیست ، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان، شهردار اراک و مدیران دستگاه های اجرایی عضو کارگروه برگزار شد.

 

استاندار مرکزی در کارگروه طرح جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهر اراک، گفت: طرح جامع حمل و نقل عمومی کلانشهر اراک نباید معطل موضوعاتی نظیر شکل گیری مترو شهری بماند و نیاز است که با بهره گیری از شیوه های کم هزینه و کوتاه مدت مدیریت و روان سازی ترافیکی در این کلانشهر به بهترین حالت انجام شود.

سید علی آقازاده اظهار کرد:  هیات دولت سال 86 در مصوبه ای برای کلانشهر اراک مترو شهری را پیش بینی کرده است اما عملیاتی کردن این طرح همانند سایر کلانشهرها هزینه های سنگینی دارد و دولت باید بتواند از عهده آن برآید.

وی اظهار داشت: ساخت هر یک کیلومتر مسیر مترو همراه با تجهیزات و واگن های مسافری به پنج میلیون دلارسرمایه مالی نیاز دارد و با این محاسبات اجرای طرح متروی شهری برای اراک نیازمند 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتباراست که با شرایط اقتصادی فعلی تامین چنین منبع مالی دور از انتظار است.

استاندار مرکزی گفت: ساخت مترو، تراموا و منوریل در شهرهای مختلف کارنامه درخشانی ندارد بنابراین شکل گیری مترو از طرح جامع حمل و نقل اراک حذف می شود.

آقازاده افزود: مطالعات و روند شکل گیری مترو شهری در اراک 10 سال کنار گذاشته می شود و ازکمک دولت در طرح مترو به شیوه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی استفاده خواهد شد.

وی اظهار داشت: سال جاری فرصتی است تا مشاور برای عملیاتی شدن این مهم اقدامات لازم را انجام دهد.

استاندار مرکزی گفت: ضروری است تا متوسط عمر ناوگان اتوبوسرانی اراک برای 500 دستگاه اتوبوس از 15 سال به پنج سال کاهش یابد و 2 خط بی آرتی نیز در طرح جامع حمل و نقل اراک دیده شود.

وی درباره وضعیت شهرک خودرو اراک نیز گفت: دستگاه قضایی استان آماده حمایت از این شهرک و انتقال مشاغل مزاحم است.

استاندار مرکزی اظهار داشت: در سایه هماهنگی و برنامه باید به گونه عمل شود که ظرف مدت سه ماه آتی جا به جایی صنوف از خیابان شریعتی به شهرک خودرویی در مرحله اول به بار بنشیند.

معاون هماهنگی امورعمرانی استانداری مرکزی نیز گفت: طرح مترو شهری اراک از مصوبات هیات دولت است که 50 درصد هزینه ساخت آن می بایست از محل فروش اوراق اسلامی تامین شود اما این طرح پس از آن به طرح ناوگان تراموا تبدیل شده است.

مهدی زندیه وکیلی افزود: دانشگاه اصفهان مطالعات طرح جامع حمل و نقل اراک را سال 82 آغاز کرده و بازنگری آن نیز در سال 84 صورت گرفته است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه خطوط بی آر تی نیاز به خیابان های عریض دارد امکان عملیاتی شدن آن در معابر کم عرض اراک به ویژه هسته مرکزی شهر وجود ندارد بنابراین باید به دولت پیشنهاد داده شود تا اتوبوس و تاکسی های اراک نوسازی و گاز سوز شوند.

گالری تصاویر


دسته بندی

کارشناس روابط عمومي


    پاسخ دهید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

     

     
     

    مطالب ویژه




    آخرین اخبار دفاتر استانداری

    آخرین اخبار بخشداری ها